فرهنگی هنری

بازیگران زن و مرد اهل ویسکانسین

 

بازیگران زن و مرد اهل ویسکانسین

1.Gene Wilder

جین وایلدر که به خاطر نقش‌هایش در فیلم‌های «ویلی ونکا و کارخانه شکلات‌سازی»، «فرانکنشتاین جوان» و «زین‌های شعله‌ور» به یاد می‌آید، در سال 1933 در غرب میلواکی به دنیا آمد.

وایلدر (متولد جروم سیلبرمن) فارغ التحصیل دبیرستان واشنگتن بود.

قبل از ورود به برادوی و پرده بزرگ، او در دانشگاه آیووا درام تحصیل کرد، در ارتش خدمت کرد، سپس در استودیوی بازیگران در شهر نیویورک تحصیل کرد.

او در سال 1984 با گیلدا رادنر، بازیگر و کمدین فقید، همسر سوم خود، ازدواج کرد و چندین فیلم با او ساخت.

2.Oprah Winfrey

اپرا وینفری، مجری، تهیه‌کننده، بازیگر و بشردوست افسانه‌ای در میلواکی بزرگ شد و در دبیرستان لینکلن و دبیرستان نیکولت تحصیل کرد (او دبیرستان را در نشویل، جایی که پدرش زندگی می‌کرد، به پایان رساند).

بر اساس گزارش یو اس ای تودی، «شوی اپرا وینفری» – بالاترین امتیاز تاک شوی تاریخ تلویزیون – به مدت 25 سال در 4561 قسمت پخش شد و وینفری برنده 16 جایزه امی در روز شد. این نمایش اکنون به صورت پادکست در دسترس است.

در این گزارش آمده است که اپرا شبکه تلویزیونی، مجله و شرکت تولیدی خود را اداره می کند. از جمله فیلم‌های بازیگری او می‌توان به «رنگ بنفش»، «یک چروک در زمان»، «پیش‌خدمت لی دنیلز» و «سلما» و بسیاری دیگر اشاره کرد.

وینفری در سال 2007 مدرسه ای را برای دختران محروم در آفریقای جنوبی افتتاح کرد. او در سال 2013 مدال آزادی ریاست جمهوری و جایزه سیسیل بی. دمیل گلدن گلوب را در سال 2018 دریافت کرد.

وینفری – که در می سی سی پی با نام اورپا گیل وینفری متولد شد – زمانی گفت که بهترین کریسمس او در میلواکی بود، زمانی که او 12 ساله بود و در خیابان 10 شمالی زندگی می کرد. مادرش، ورنیتا لی فقید، که به عنوان خدمتکار در حومه فاکس پوینت کار می کرد، به وینفری گفت که بابانوئل در آن سال نمی آمد زیرا مادر مجرد پول زیادی برای خرید هدایا نداشت. اما در شب کریسمس راهبه ها برای وینفری و خواهر و برادرش غذا و اسباب بازی آوردند.

3.Chris Farley

کریس فارلی، کمدین و بازیگر اهل مدیسون و فارغ التحصیل دانشگاه مارکت بود.

پس از کار در شهر دوم در شیکاگو، او در سال 1990 به گروه بازیگران “Saturday Night Live” پیوست.

او به یکی از اعضای برنامه تبدیل شد و شخصیت‌های به یاد ماندنی زیادی خلق کرد، مانند سخنران انگیزشی مت فولی، یک رقصنده چیپندیل و یک مصاحبه‌کننده عصبی در برنامه‌های مشهور.

از تیتراژ فیلم های او می توان به «پسر تامی»، «دنیای وین»، «گوسفند سیاه»، «کونهدز» و «نینجا بورلی هیلز» اشاره کرد.

4.Mark Ruffalo

مارک روفالو بازیگر و فعال برنده جایزه بومی کنوشا است. او در اطراف محله خیابان 21 بزرگ شد.

روفالو اولین جایزه گلدن گلوب خود را در سال 2021 برای بهترین بازیگر مرد در یک فیلم تلویزیونی برای سریال “I Know This Much Is True” شبکه HBO دریافت کرد. این اجرا همچنین جایزه Primetime Emmy را برای بازیگر برجسته در یک سریال محدود یا فیلم تلویزیونی و یک جایزه انجمن بازیگران نمایشگر به ارمغان آورد.

او سه بار دیگر نیز نامزد جوایز گلدن گلوب شده بود.

از بازیگری روفالو می توان به ایفای نقش هالک در فیلم های «انتقام جویان»، «آب های تاریک»، «جزیره شاتر»، «روباه گیر»، «خرس قطبی بی نهایت»، «قلب عادی»، «13 رفتن به 30»، «اسپات لایت» و بسیاری دیگر.

روفالو علاوه بر بازیگری، به فعالیت‌هایش نیز شهرت دارد. در سال 2020، او به همراه سازمان دهندگان Kenosha Black Lives Matter و جاستین بلیک، عموی جیکوب بلیک، در طی مراسمی در اعتراض به سفر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به شهر، در لایو اینستاگرام رفت. او همچنین به رهبری پروژه ای برای تشویق مردم ویسکانسین به رای دادن کمک کرد.

5.Hattie McDaniel

هتی مک دانیل – اولین آمریکایی آفریقایی تبار که نامزد و برنده جایزه اسکار شد – میلواکی را “تخت پرش به هالیوود” نامید.

در سال 1929، مک دانیل به گروه بازیگران تولید توری “Show Boat” پیوست. پس از مدتی در شیکاگو، تولید به میلواکی نقل مکان کرد. بلافاصله پس از ورود، به دلیل از دست دادن در جاهای دیگر، سریال تعداد زیادی از بازیگران خود از جمله مک دانیل را کاهش داد و او را سرگردان و بیکار کرد.

او در مسافرخانه سام پیک سابربن کار می کرد که به کلوب مادرید نیز معروف است، که در خیابان 128 و بلو ماوند جاده بود. او یک مهماندار اتاق خانم ها بود و بعداً یک خواننده طبقه بود.

در سال 1931 به لس آنجلس رفت. شکست بزرگ او در سال 1935 زمانی که نقش یک خدمتکار را در فیلم شرلی تمپل “سرهنگ کوچولو” بازی کرد، رقم خورد.

مک دانیل به یکی از آشناترین بازیگران آفریقایی آمریکایی در کشور تبدیل شد. او در سال 1940 برای بازی در فیلم «بر باد رفته» برنده اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد.

6.Rachel Brosnahan

ریچل برازناهان، بازیگر نقش شخصیت اصلی فیلم «خانم مایزل شگفت‌انگیز» در میلواکی به دنیا آمد.

او سه بار نامزد جایزه امی بهترین بازیگر زن در یک سریال کمدی شده است که در سال 2018 آن را به خانه برد.

او همچنین برنده دو جایزه گلدن گلوب و دو جایزه انتخاب منتقدان شده است.

از دیگر بازیگران او می توان به «خانه پوشالی»، «منهتن» و «به دنیا نیامده» اشاره کرد.

7.Willem Dafoe

ویلم دفو، بازیگر برنده جایزه، اهل اپلتون و دانشجوی سابق دانشگاه ویسکانسین-میلواکی است.

دفو در سال 1973 برای شرکت در کلاس‌های تئاتر به UWM رفت و گرفتار شد.

پس از یک سال و نیم، او کالج را ترک کرد تا به تئاتر X، که در آن زمان شرکت تئاتر تجربی میلواکی پیشرو بود، بپیوندد.

طی سال‌ها، دافو سه نامزدی اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را کسب کرده است: برای بازی در فیلم‌های «جوخه»، «سایه خون‌آشام» و «پروژه فلوریدا».

جوایز روح، اسکار دنیای سینمای مستقل، به ترتیب در سال های 2001 و 2020 برای «سایه خون آشام» و «فانوس دریایی» به دافو جایزه بهترین نقش مکمل مرد را اهدا کرد.

8.Trixie Mattel

تریکسی ماتل، یکی از محبوب ترین و پرکارترین درگ کوئین ها در جهان، آلتر ایگوی برایان فیرکوس بومی سیلور کلیف است. فیرکوس شروع خود را در صحنه درگ میلواکی آغاز کرد.

در سال 2015، ماتل در فصل هفتم “RuPaul’s Drag Race” حضور داشت. او در سال 2018 برنده فصل سوم “RuPaul’s Drag Race All Stars” شد.

ماتل که خواننده و ترانه سرا نیز هست، در چند سال گذشته سه آلبوم منتشر کرده است. او همچنین خط تولید لوازم آرایشی دارد و اساس مستند بلند «Trixie Mattel: Moving Parts» بوده است. در ماه مه، Mattel اعلام کرد که یک سری بازسازی با Discover+ به نام Trixie Motel انجام خواهد داد.

Mattel همچنین یک پادکست به نام “The Bald and the Beautiful” با درگ کوئین و همکار “Drag Race” آلوم Katya Zamo دارد. آنها برنامه های وب “UNHHH” و “I Like to Watch” را اجرا می کنند و “Trixie and Katya’s Guide to Modern Womanhood” را نوشتند. این دو در سال 2022 یک تور زنده خواهند داشت.

Mattel یکی از مالکین This is It شد! – طولانی‌ترین بار LGBTQ+ در ویسکانسین، و یکی از قدیمی‌ترین بار در کشور – اوایل امسال پس از دیدن بسیاری از بارهای LGBTQ+ در لس‌آنجلس که در طول همه‌گیری همه‌گیر بسته شدند.

9.John Ridley

جان ریدلی اهل مکون برای «12 سال بردگی» جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را دریافت کرد.

یک نویسنده و کارگردان، از آثار او می‌توان به «جنایت آمریکایی» و «چرریک» از تلویزیون و فیلم‌هایی از جمله «جیمی: همه در کنار من است» و «سوزن در پشته زمانی» محصول ۲۰۲۱ اشاره کرد.

ریدلی در دنیای کمیک نیز فعال است. او «ایالت آینده: بتمن بعدی» را نوشت، مجموعه‌ای چهار قسمتی از کمیک‌های دی‌سی کامیکس با حضور یک صلیبی کلاه‌دار سیاه. در ماه می، اعلام شد که او در حال نوشتن مجموعه کتاب های کمیک جدید مارول «پلنگ سیاه» است.

ریدلی همچنین استودیو Nō میلواکی را تأسیس کرد، مرکز هنرهای خلاقانه، که توسط خواهرش، لیزا سزار، نظارت می شود.

10.Nick Viall

نیک ویل، یک کهنه‌کار از فرنچایز «لیسانس»، به دبیرستان Waukesha North و دانشگاه Wisconsin-Milwaukee رفت.

ویال در فصل های Andi Dorfman و Kaitlyn Bristowe در سریال The Bachelorette ظاهر شد. در هر دو، او به عنوان نایب قهرمان در فینال سریال به خانه فرستاده شد.

در طول اولین حضورش در نمایش، ویل دورفمن را به یک قرار ملاقات در شهر خود در میلواکی برد، جایی که از آبجوسازی لیک فرانت و بازار عمومی میلواکی دیدن کردند. ویال او را به خانواده اش در واوکشا معرفی کرد.

ویال بعداً در اسپین آف ABC “Bachelor in Paradise” حضور داشت و به “The Bachelor” تبدیل شد.

Viall میزبان پادکست محبوب “The Viall Files” و بنیانگذار و مدیر عامل شرکت Natural Habits Essential Oils بر اساس بیوگرافی اینستاگرام خود است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا