موفقیت

بر اساس فلسفه باستان چگونه با انگیزه بمانیم؟

 

هیچ چیز مانند یک بیماری همه گیر جهانی وجود ندارد که انگیزه شما را از بین ببرد. وقتی در خانه تان حبس شده اید، در خانه کار می کنید، وقتی روتینتان مختل می شود، وقتی همه چیزهایی که در دنیا اتفاق می افتد منفی به نظر می رسند، گفتن آن آسان است. یا، به راحتی می توان به خود گفت که وقتی اوضاع به حالت عادی برگردد، به مسیر خود برمی گردی. وقتی به دفتر برگشتم شروع به خوردن سالاد برای ناهار خواهم کرد. وقتی بچه‌ها طبق برنامه برگشتند، تنقلات را کنار می‌گذارم. زمانی که بتوانم با خیال راحت به باشگاه بروم، به تمرین باز خواهم گشت. وقتی اخبار کمتری برای دنبال کردن وجود داشته باشد، رسانه های اجتماعی را کنار می گذارم.

رواقیون – که از بلاها و تبعیدها و لحظات بحران جان سالم به در بردند – می دانستند که این راهی برای زندگی نیست. اپکتتوس می پرسد چقدر دیگر می خواهید صبر کنید؟ مارکوس اورلیوس می‌گوید امروز می‌توانید خوب باشید، اما در عوض فردا را انتخاب می‌کنید.

اکنون اکنون است. اکنون زمان آن است که انگیزه داشته باشیم، arête (تعالی و فضیلت) را وارد زندگی خود کنیم و آن را در زندگی خود نگه داریم. در اینجا سه ​​اصل وجود دارد که به تقویت انگیزه من کمک کرده است.

زندگی خود را طوری طراحی کنید که «مقاومت» را از بین ببرید

«زندگی بدون طراحی نامنظم است. به محض اینکه یکی در جای خود قرار گرفت، اصول ضروری می شوند. من فکر می کنم قبول خواهید کرد که هیچ چیز شرم آورتر از رفتار نامطمئن و متزلزل و شکست دادن یک عقب نشینی ناجوانمردانه نیست. این در همه امور ما اتفاق می‌افتد، مگر اینکه عیوب‌هایی را که روح ما را می‌گیرند و بازداشت می‌کنند، از بین ببریم و از پیشروی و تلاش همه جانبه جلوگیری کنیم.» – سنکا

ممکن است چیزی را شنیده باشید که استیون پرسفیلد نویسنده آن را “مقاومت” می نامد – صدایی که توانایی ها، ارزش و سلامت عقل شما را زیر سوال می برد. پرسفیلد می نویسد: «هر عملی که رضایت فوری را به نفع رشد بلندمدت، سلامت یا یکپارچگی رد کند». «یا به بیان دیگر، هر عملی که از سرشت برتر ما سرچشمه می گیرد به جای ذات پایین ما. هر یک از اینها باعث مقاومت خواهد شد.»

مقاومت از عدم اطمینان تغذیه می کند. عاشق سردرگمی و پیچیدگی است. عاشق سوالاتی از این قبیل است: چه کار کنم؟ اینجوری بهتره یا اونجوری؟ فکر میکنید این کار خواهد کرد؟

بیل والش، مربی برنده سوپربول، با نوشتن فیلمنامه شروع بازی های خود، از این نوع عدم اطمینان جلوگیری می کرد. او در یک سخنرانی در مورد برنامه ریزی بازی گفت: “اگر می خواهید شب قبل از بازی بخوابید، 25 بازی اول خود را شب قبل از آن در ذهن خود تثبیت کنید.” شما می توانید وارد استادیوم شوید و می توانید بدون آن عامل استرس بازی را شروع کنید.” همچنین می توانید چند امتیاز اولیه یا شگفتی حریف خود را نادیده بگیرید. برای شما بی ربط است – شما قبلاً دستورات راهپیمایی خود را دارید.

برخی از بزرگترین مغزهای جهان – فیلسوفان، هنرمندان، نویسندگان، نقاشان، دانشمندان، آهنگسازان، تاجران – به طور مشابه با نوشتن روزهای خود ساعت به ساعت، مقاومت را از بین برده اند. دانیل اک، بنیانگذار و مدیر عامل اسپاتیفای، در برنامه The Tim Ferriss Show در مورد آن صحبت کرد. او گفت: «احساس می‌کنم یکی از بهترین چیزها در کار روزانه‌ام امروز این است که با برخی از خلاق‌ترین افراد جهان در زمینه‌های مختلف ملاقات می‌کنم، اما نکته جالب برای من این است که وقتی به این موضوع فکر می‌کنید خلاقیت، اکثر مردم آن را با تفکر بدون ساختار مرتبط می‌دانند… فکر می‌کنند خلاقان هر کاری که دوست دارند انجام دهند. اما برخی از خلاق‌ترین افرادی که من می‌شناسم، در واقع به طرز باورنکردنی در خلاقیت، رویکرد، فرآیند و نحوه برخوردشان با خلاقیت‌شان نوشته شده‌اند.»

هاروکی موراکامی نویسنده و دونده در خاطرات خود توضیح می دهد که چرا هر روز یک فیلمنامه را دنبال می کند. او می گوید: «این نوعی مسحورسازی است. من خودم را مسحور می کنم تا به وضعیت ذهنی عمیق تری برسم.” اگر در گوگل سرچ کنید که موراکامی چند کتاب نوشته است، فقط می گوید: «حداقل 30». او کتاب های زیادی نوشته است. او روز به روز همان برنامه را دنبال می کند. او به انگیزه نیاز ندارد او فیلمنامه خود را دارد، روزش را طراحی کرده است.

اکنون افراد بیشتری می توانند برنامه های خود را تنظیم کنند. اگر افراد زیادی وجود ندارند که به شما می گویند چه کاری باید انجام دهید و چه زمانی باید آن را انجام دهید، باید تصمیم بگیرید که چه کاری را به خود بگویید انجام دهید یا انجام ندهید. شما نمی توانید هر روز صبح با عدم اطمینان از اینکه چه کاری باید انجام دهید، اول، دوم، سوم، چهارم بیدار شوید.

این همان چیزی است که سنکا آن را زندگی بدون طراحی می نامد. و این همان چیزی است که رواقیون شکنجه می نامند. وقتی هر روز صبح که از خواب بیدار می شوید، می توانید هر کاری انجام دهید، زمانی که تصمیم می گیرید چه کاری انجام دهید یا نه – این خستگی تصمیم انگیزه را از بین می برد.

شما باید یک سیستم، یک اسکریپت داشته باشید. یک روز خوب طراحی شده، روزی است که تمام آن عدم اطمینان و خستگی تصمیم گیری را از بین می برد. وقتی می‌دانیم چه کار می‌کنیم و وقتی آن را انجام می‌دهیم، مقاومت از بین می‌رود – با ساختاری که ساخته‌اید، فیلمنامه‌ای که نوشته‌اید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا