متفرقه

کارتون های جذاب برای کودکان

Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018)

کمپانی سونی دریافته است که بهترین روش برای زنده کردن دنیای مصور کمیک بوک ها از طریق انیمیشن است. این انیمیشن با تصورسازی های منحصربه فرد خود حس ورق زدن کتاب های کمیک را به ما می دهد. جمع کردن چندین قهرمان یکجا یکی از از ترفندهای جدید جذب تماشگر است. داستان این انیمیشن مانند دیگر قسمت های اسپایدر من با نیش زدن یک پسر نوجوان با یک عنکوبت رادیواکتیویی شروع می شود. این پسر بعد از نیش عنکوبت قدرت هایی ماورایی به دست می آورد که نمی تواند از آن ها استفاده کند درحالی که اسپایدرمن واقعی دنیای او می میرد دیگر ورژن های اسپایدرمن از دنیای های دیگر به دنیای او می آیند که در بین آن ها یک دختر نیز وجود دارد.

پوم پوکو (1994)

این راکون‌ها علیه انسان‌ها هستند – در واقع، راکون‌هایی که به شکل انسان در برابر انسان‌ها در این نبرد عجیب برای جنگل‌های خارج از توکیو ظاهر شده‌اند. (عشق، نه یک تلنگر راکون دگرگون کننده دیگر، برای کریس!) می‌دانید که گربه‌ها در استودیو گیبلی در طول موج خودشان هستند، اما کشف این که شامل کیسه‌های بیضه‌ای قابل باد شدن است که به‌عنوان بالون‌های هوای گرم استفاده می‌شوند، لذت خاصی دارد. این فیلم همچنین تعداد زیادی تلفات انسانی دارد – باز هم دلیلی عجیب برای جشن گرفتن. دو ساعتی است که با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست.

شیر شاه (1994)

برای مدتی بحث بر سر این بود که کدام یک از سه فیلم اصلی رنسانس دیزنی برتر است. اما از نظر ردپای فرهنگی (آن «جای پایی» را بسازید)، شیر شاه بزرگترین اثر را بر جای گذاشته است. جای تعجب نیست: داستان شکسپیر مستقیم است. انیمیشن خیره کننده است. سیمبای جوان شایان ستایش است. و آهنگ های التون جان و تیم رایس غیرقابل انکار هستند. می‌دانید که وقتی موفاسا می‌میرد، هنوز خوب هستید، سیمبا را تشویق کنید تا تاج و تخت خود را به دست آورد و نمی‌توانید «هاکونا ماتاتا» را از سرتان بیرون کنید، مهم نیست که چقدر سعی می‌کنید آن را بیرون کنید – و هیچ بازسازی غیرضروری «لایو اکشن» نمی‌تواند تاثیر آن را کم کنید

Rango (2011)

وسترن کارتونی اگزیستانسیالیستی گور وربینسکی که بخشی از طرح خود را از محله چینی ها گرفته است، فیلمنامه را با ارجاع به سرجیو لئونه و هانتر اس تامپسون و سکانس رویایی الهام گرفته از سالوادور دالی به نمایش می گذارد، دقیقاً برای بچه ها نیست، حتی اگر هنوز هدفش همین باشد. در اما هی، لازم نیست هر فیلم انیمیشنی داستان اسباب بازی باشد. گاهی اوقات، فقط باید عجیب و غریب و سرگرم کننده باشد. برای این منظور، رانگو برای همه سنین کار می کند – این ممکن است عجیب ترین و وحشیانه ترین فیلم انیمیشنی باشد که از یک استودیوی غیر پیکسار ساخته شده است. مطمئناً، شوخی‌های مربوط به ماموگرافی و ستاره‌های دوران طلایی هالیوود، درست بر سر بچه‌ها فرو می‌روند. اما دوئل اقلیمی بین مارمولک قهرمان ما (با صدای جانی دپ) و مار زنگی تفنگدار (بیل نیگی واقعاً تهدیدآمیز) همه را فریاد خواهد زد.

Ghost in the Shell 2: Innocence (2004)

هیجان‌انگیز‌های سایبری آینده‌نگر Oshii، طرفدارانی را برای افراد معمولی احمقانه ساخته است. سخت است بفهمیم چرا این مدخل همان پرسش‌های وجودی نیمه‌پخته کتاب اصلی 1995، بلید رانر و هزاران دیستوپیا علمی تخیلی دیگر را دوباره گرم می‌کند. با این حال، این انیمیشن دارای کیفیت درخشان و کبودی فوق‌العاده‌ای است که حتی ریدلی اسکات نیز می‌توانست با آن بسازد. و چه کسی با داستانی درباره ربات‌های جنسی نادرست از کار افتاده نمی‌شود؟ ما هنوز نتوانستیم دقیقاً به شما بگوییم که این روح کیست، بی گناه یا مجرم، اما شاید این اشکالی ندارد. از اولی شروع کنید.

فرار (2021)

جایی که در سال 2008 والس با بشیر – که این محصول دانمارکی اغلب با آن مقایسه می شود – از انیمیشن برای تمرکز خاطرات مبهم یک سرباز جوان از جنگ استفاده کرد، تصاویر مینیمالیستی فلی به خاطراتی شکل می دهد که با توجه به موضوعش، بسیار زنده باقی می مانند. در آغاز جنگ داخلی که افغانستان را در دهه های 1980 و 1990 فرا گرفت، امین نوابی با نام مستعار با خانواده اش از کابل فرار کرد، ابتدا به روسیه و سپس به کپنهاگ رفت، جایی که او و کارگردان یوناس پوهر راسموسن در ابتدا در نوجوانی با هم آشنا شدند. نوابی که اکنون در آستانه ازدواج است، در بزرگسالی دوباره به هم می پیوندد، و با ضبط صوت در حال چرخش است، بار خود را از تاریخچه شخصی که حتی از شوهر آینده اش مخفی نگه داشته است، رها می کند. یک پیروزی احساسی و سبکی، فرار به اولین فیلم تاریخ تبدیل شد که به طور همزمان نامزد بهترین انیمیشن بلند، مستند بلند و بهترین فیلم بین المللی در جوایز اسکار شد.

ترافیک سنگین (1973)

تریلر وعده داده بود: «این انیمیشن است، اما کارتون نیست»، اما فیلمی که بعد از آن در سینماهای کثیف نیویورک در آگوست 1973 پخش شد، به این تعهد عمل نکرد. پروژه پرشور رالف باکشی، یک جاوای چرخان از کلیشه های شهری (مادر یهودی زورگو، اوباش ایتالیایی، دوست دختر سیاه پوست وحشی، و غیره)، به شکلی پر زرق و برق، از لحاظ قومیتی گسترده و بسیار کارتونی است. مهم نیست: در آن زمان چیزی شبیه به آن وجود نداشت. شایان ذکر است که به تماشاگران بالقوه باید فعالانه گفته شود که انیمیشن می تواند با موضوعات بزرگسالی مانند جنایت، خشونت و فقر بپردازد. این سبک به صورت دستی طراحی شده است و بر روی عکس های دانه دار از زوال بروکلین قرار گرفته است. اگرچه بسیاری از Heavy Traffic از آن زمان تاریخ ضعیفی داشته اند، اما بیشتر از هر فیلم دیگری در این فهرست به حال و هوای اسکورسیزی اولیه نزدیک است – و همچنان نشان دهنده خیابانی است که تا حد زیادی ناشناخته مانده است.

پاپریکا (2006)

انیمه Kon تلاقی بین Hello Kitty و Philip K. Dick است و بله، منظور ما از آن چیز بسیار خوبی است. کارگردان تنها چهار سال بعد در سن 46 سالگی بر اثر سرطان درگذشت. دراین انیمه انتظار منطق نداشته باشید. پاپریکا شما را سوار بر امواج رویا و خیال می کند و شما را به جای می برد که رویا پردزان حرفه ای در آن به جنگ می پردازند و یک عروسک روانی ژاپنی قصد دارد تمام دنیای رویا را تصاحب کند و دنبال آن مرز بین واقعیت و رویا را بشکند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا